Afvallen met diabetes. Hoe?

Afvallen diabetes

Veel diabetespatiënten kampen met overgewicht. Niet alleen hebben ze meer kans op hart- en vaatziekten, ook reageert het lichaam minder goed op insuline. Maar hoe bepaalt u of u overgewicht hebt? Een goede maatstaaf is de Body Mass Index (BMI). Die berekent u door uw gewicht in kilo’s te delen door uw lengte in meters in het kwadraat. BMI = G/(L x L). Een BMI tussen de 25-30 betekent overgewicht. Een BMI hoger dan 30 betekent obesitas. Ongeveer 44% van de Nederlanders had in 2019 overgewicht.

Welk dieet?

Er is geen enkel dieet dat voor iedereen even goed werkt. Elk lichaam is anders. Wel blijkt uit onderzoek dat u meer kans heeft om als diabetespatiënt gewicht te verliezen wanneer u een mediterraan of vegetarisch dieet toepast. Bij een mediterraan dieet wordt vaak gekozen voor peulvruchten, noten, vis, groentes, fruit, olijfolie en volkoren producten. Dus geen pizza’s en lasagne! Een vegetarisch dieet legt de nadruk op zuivelproducten, groentes, fruit, soja, noten en volkoren producten. Maar omdat elk lichaam weer anders reageert, is het geen onverstandige keuze om gebruik te maken van een diëtist. Die geeft professioneel advies en begeleidt wanneer u wilt afvallen. Ook kunt u bij de huisarts of in het ziekenhuis informatie inwinnen. Desalniettemin kunt u met de volgende tips wat overbodige kilo’s te verliezen.

Tips om af te vallen

Afvallen houdt in dat u veel beweegt (minstens een uur per dag) en er een gezonde levensstijl op na houdt. Zonder stress en verslavingen, zoals roken en drinken. Vaak reageert het lichaam van diabetespatiënten veel beter op insuline wanneer er gewicht wordt verloren. Ook verbeteren de bloedglucosewaardes. Maak daarom gebruik van een calorieënmeter of check het aantal calorieën van de ingenomen voedingsmiddelen op de website van Voedingswijzer. Gedurende het afvallen dient u als diabetespatiënt regelmatig de bloedglucosespiegel te controleren, zodat u niet te maken krijgt met extreem hoge of lage glucosewaardes. Zorg er dus voor dat u genoeg teststrips en lancetten in huis hebt.

Eetpatroon

Als diabetespatiënt met overgewicht kunt u het beste minderen met het aantal koolhydraten. Eet kleinere porties en spreid ze beter over de dag. Dus in plaats van drie keer per dag te eten, kiest u ervoor om 5 of 6 keer per dag iets te eten. Vermijd ongezonde tussendoortjes, zoals chocolade en chips. Kies juist voor groentes, zoals wortels en salades. Voeg geen calorierijke sauzen toe aan maaltijden. Vaak kunt u uw eten al op smaak brengen door een mix van kruiden te gebruiken. Bent u een vleesliefhebber? Geef de voorkeur aan mager vlees en kijk ook op de verpakking naar het percentage vlees van bijvoorbeeld bewerkte worst en kipfilet.

Wat drink ik?

Drink veel water en voeg geen suiker en melk toe aan uw koffie of thee. Vermijd alcoholische dranken. Die bevatten veel calorieën. Voor diabetespatiënten is dit extra gevaarlijk. Door de alcohol kan de bloedsuikerspiegel eerst snel toenemen en na een paar uur drastisch afnemen, met mogelijk een hypo tot gevolg. Laat frisdranken en vruchtensap staan, want die bevatten veel suikers die door het lichaam worden omgezet in glucose. Het is niet zo dat de suikers in fruit gezonder zijn dan de suikers in frisdranken. Het voornaamste verschil is dat fruit ook veel vitamines en mineralen bevatten. Fruitsoorten met weinig suikers zijn perziken, avocado’s, citroenen, pruimen en papaja’s. Fruitsoorten die juist veel suiker bevatten zijn lychees, mango’s, bananen, vijgen, kersen, druiven en ananas.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top