Bloedsuikerspiegel onder controle met gezonde suikers

Bloedsuikerspiegel onder controle met gezonde suikers

Koolhydraatarm eten kan grote voordelen hebben voor diabetespatiënten. Verminderde inname van suikers, zorgt ervoor dat u veel meer controle krijgt over uw bloedsuikerspiegel. Vraagt u uzelf nu af: ‘Dus hoe minder suiker, hoe beter?’ Maar vindt u de gedachten alleen al lastig? Goed nieuws! U hoeft zeker niet alle koolhydraten te vermijden.

Na het lezen van dit artikel weet u precies wat gezond is, helpt bij het controleren van uw bloedsuikerspiegel en welke producten u vooral lekker in de supermarkt mag laten liggen.

Welke koolhydraten zijn goed bij diabetes?

Gezonde suikers bestaan! Ik heb het dan over langzame koolhydraten. Dit zijn producten die doorgaans veel vezels bevatten. De suikers worden hierdoor langzaam door het lichaam opgenomen. Het tempo waarmee uw bloedsuikerspiegel stijgt ligt laag en blijft laag. Precies zoals we het graag hebben.

Deze gezonde koolhydraten zorgen voor de energie die u nodig heeft om de hele dag lekker in uw vel te zitten. Suikers zijn niet langer uw vijand, maar uw bondgenoot.

Welke producten bevatten gezonde koolhydraten?

Noem me cliché, maar in het algemeen luidt: hoe dichterbij de natuur, hoe beter. Het gaat om producten die minimaal bewerkt zijn en natuurlijk het liefst onbewerkt. U kunt daarbij denken aan:

  • Groente
  • Fruit
  • Volkoren graanproducten
  • Peulvruchten zoals bonen, linzen en sojabonen
  • Ongezoete magere zuivelproducten
  • Ongezoete plantaardige zuivel

Er zijn nog veel meer producten die goed zijn voor mensen met suikerziekte. De keuze is reuze. Ziet u door de bomen het bos niet meer? Wij begrijpen dat de juiste producten kiezen moeilijk kan zijn. Daar hebben wij iets op bedacht. Klik hier voor de Diabetes Eten Lijst en maak kiezen makkelijk!

Vermijd slechte suikers

Als diabetespatiënt is het belangrijk om het kaf van het koren te scheiden. Langzame koolhydraten zijn uw bondgenoot. Daarbij is het de kunst om snelle suikers zoveel mogelijk te vermijden. Ze zijn slecht voor uw gezondheid en laten uw bloedsuikerspiegel stijgen als een speer. Bewerkte producten zijn de boosdoeners:

  • alle producten met witmeel zoals wit brood, witte pasta en witte rijst
  • zoet beleg
  • zuivel met toegevoegde suikers
  • snoep, koek, gebak, ijs
  • frisdranken
  • aardappels

Koek, snoep, ijs, gebak. Ik hoef u niet te vertellen dat hier slechte suikers inzitten. Toch is het niet altijd voor de hand liggend. Wist u dat er talloze benamingen bestaan voor suiker? Suikers op etiketten worden vermomd onder vermelding van allerlei schuilnamen: glucose-fructosestroop, isoglucose, sacharose, maltose, enzovoort.

Opletten geblazen! Er zijn dus veel producten met verborgen suikers. Lees de etiketten van onderstaande producten extra goed.

Top 10 producten met verstopte suikers:

  1. ontbijtgranen en crackers
  2. kruidenmixen
  3. (pasta)sauzen
  4. soep en bouillon
  5. appelmoes
  6. zuivelproducten zoals yoghurt en kwark
  7. pindakaas
  8. dressings
  9. creamer
  10. vruchtensappen en thee

Met enkel slechte suikers vermijden en goede suikers toevoegen bent u er nog niet. Geloof me, u zit écht op de goede weg! Graag laat ik u zien hoe een gebalanceerd eetpatroon eruit ziet. Daar horen koolhydraten bij, maar met mate. Ik kan u beloven, koolhydraatarm eten is om uw vingers bij af te likken.

Hoe eet u makkelijk koolhydraatarm?

Het is natuurlijk wel even wennen. Dat geldt voor alles dat nieuw is. Koolhydraatarm eten hoeft niet moeilijk te zijn. Houdt de Diabetes Eten Lijst goed bij de hand als leidraad. Experimenteer vooral met voedingsmiddelen die u lekker vindt.

Dit is hoe een dag koolhydraatarm eten eruit ziet:

  • Ontbijt – kokospap met kaneel of hartige muffins met kip
  • Snack – een stuk fruit met een handje noten of een gezonde mueslireep
  • Lunch – Quiche Lorraine of een eenvoudige tomatensoep
  • Snack – smeuïge hummus met komkommer of kikkererwten borrelnootjes
  • Diner – koolhydraatarme quesadilla of gevulde paprika met champignons
  • Snack – een dadel met een blokje pure chocolade of eierkoek zonder suiker

Loopt het water u ook in de mond? Maak het uzelf vooral makkelijk. Er zijn meer dan genoeg lekkere en simpele recepten. Inspiratie nodig? Klik hier voor meer dan 700 koolhydraatarme recepten, geschikt voor elke kok en keuken.

Smakelijk! Laat u ons weten wat uw favoriete recept is?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.